rss search

ING……no points!

line

ING No PointsGoed, laat ik gelijk eerlijk zijn. Ik heb zelf iets doms gedaan. Ik heb vorige week vrijdag mijn pinpas verloren. Of donderdag. Dat kan ook nog. Ik weet namelijk niet zo goed waar en wanneer het gebeurd is, alleen wanneer ik het ‘m voor het laatst had.

Mijn eigen schuld. Dom. Maar kan gebeuren. Toch, het moment dat je er achterkomt dat je dat ding kwijt bent, is altijd vervelend. Nadenken. Wanneer heb ik m voor het laatst gebruikt!? Waar kan hij zijn? Zoeken. En als je de pas dan niet kan vinden. Snel bellen en blokkeren. Hoe je het ook wendt of keert. Er gaan veel gedachten door je hoofd en je wordt er toch even onrustig van.

Uiteindelijk belde ik mijn bank. De ING. Ik ben best tevreden met mijn bank. Maar daar is vervolgens alles mee gezegd. Ik belde en een mevrouw nam op. Ik legde mijn probleem uit en zij hielp mij na het checken van gegevens, met de aanvraag van een nieuwe pas. 5 euro. Vind ik onzin maar de ING vind van niet. Zo’n pas kost de ING 80 euro vertelde de vrouw mij.  Ik hoorde het, maar ik geloofde het niet.  Beetje hetzelfde gevoel als wanneer je Rita Verdonk hoorde praten.

Ik kreeg ook opeens het beeld van een hele productielijn met Indiërs,  De eerste knipt uit een stuk plastic van 1 vierkante meter een pasje en geeft het door. De tweede vrouw punnikt met zilverkleurige zijdedraad mijn gegevens erin. De volgende Indiër checkt vervolgens de gegevens. De volgende spuit met een mondkapje een beschermend goedje over de pas. De laatste, een autist, bepaald een nog beschikbare pincode combinatie en uiteindelijk wordt mijn pas verstuurd. Met privéjet naar Nederland, waar de grote baas van de ING de laatste goedkeuring geeft. De pas kan op de post.

Ondertussen was de mevrouw druk bezig. Toen we bijna klaar waren zegt de stem aan de andere kant van de lijn opeens: “oh ik zie ook dat er al een melding is binnengekomen van iemand die uw pas heeft gevonden.” Wat attent en netjes van die persoon dacht ik.  “Kan ik nu niet gewoon in contact komen met die persoon en mijn pas ophalen,” vroeg ik . Nee dat kon niet. Rare vraag ook natuurlijk. De pas was bovendien direct geblokkeerd na het telefoontje. Daar was overigens een goede reden voor wist de mevrouw te vertellen. Maar welke. Dat dan weer niet.  En ik moest toch echt een nieuwe pas aanvragen voor 5 euro.

Ik vond het vreemd. Maar een discussie waar je de uitkomst al van weet, die begin je niet. Dus ik wenste de vrouw een fijn weekend en zag mijn pas graag deze week tegemoet.

Maar dit weekend moest ik er opeens weer aan denken. Welk bedrijf wil er nou in godsnaam zo met zijn klanten omgaan. Het enige tastbare wat ik van de ING heb is mijn bankpas. Daar draait het allemaal maal om. Dat  ding kwijtraken is altijd heel vervelend. Zorgt voor onrust. Waarom belt de ING mij niet om mij gerust te stellen dat mijn pas is gevonden. Stel dat de vinder mijn nummer had, zou deze mij toch ook bellen. Maar nee, niet de ING.

En het is zo simpel. Gewoon gezond verstand en fatsoen. Maar de ING geeft liever een heleboel geld uit aan een Rentepuntenshop. Een online winkel waar je met je gespaarde rentepunten van alles kan kopen met “korting”. Leuk, maar kan heel goed zonder.

En op moment van schrijven krijg ik een mailtje van de ING. “Sparen is nu nog leuker,” lees ik. Onzin, geld uitgeven is leuk. Sparen is saai. Ik kan niets saaiers verzinnen dan sparen. Maar sparen is nu dus nog leuker bij de ING. Ik kan een auto winnen of een reischeque van €10.000 euro.

De schoenmaker en zijn leest komen in mij op.

En voor iedereen die nu zegt: “Bart dit is marketing, toch jouw vakgebied.” Niks van waar. Dit is heel veel geld uitgeven aan iets waar ik niet op zit te wachten. En marketing is zorgen dat je weet en aanbiedt waar mensen om vragen.

Dat ene kleine geruststellende telefoontje, dat zijn de momenten dat ze zich hadden kunnen onderscheidden. Dat blijft hangen. Dat is marketing.

En daarom. ING…no points!


1 comment

line
  1. Erwin

    Haha, banken en verzekeringen. Geweldig… Ik heb een zakelijke rekening en je betaald b.v. voor het inloggen?!?! of een bankafschrift ophalen?!?!.

    Ik voel je frustratie….er is helaas niets tegen te beginnen….

    line

Leave a Comment